Jaja.. weer zo'n bureau dat predikt voor eigen parochie om marketing uit te besteden? Zeker niet! In mijn jaren ervaring als online marketing manager weet ik exact wat de voordelen zijn van marketing uitbesteden versus marketingspecialisten aannemen. Bovendien kan een goed marketingbureau bij beide opties van dienst zijn.
Denk jij dus na over het uitbesteden van je online marketing of juist marketing specialisten aan te nemen binnen je organisatie? Voor beide strategieën zijn een aantal voordelen te benoemen. afhankelijk van de fase waarin jij je bevindt met je bedrijf en je groeiplannen/doelstellingen kun je een juiste keuze maken.
Dus afhankelijk van wat voor jouw bedrijf en doelstellingen meer waarde heeft kun je een keuze gaan samenstellen. De meeste startende bedrijven kiezen ervoor om eerst een marketingbureau in te schakelen. Dit heeft als grootste voordeel het in de hand houden van de kosten en het snel kunnen lanceren van de eerste campagnes. Hierdoor zie je sneller resultaat. Naar mate de samenwerking groter en groter wordt is het kostentechnisch vaak interessant om over te schakelen naar een aantal in-house medewerkers. Dit betekent in de meeste gevallen dat je specialistische online marketing werkzaamheden nog overlaat aan een bureau maar de (basis)uitvoerende zaken vaak zelf gaat vervullen. Wanneer dit model weer goed gaat kun je steeds meer taken overnemen.
In een later stadium wordt een marketingbureau vaak weer betrokken als specialist en sparringspartner. Een extern bureau heeft een objectieve blik en kan meer vertellen over trends en ontwikkelingen in de online marketing wereld. Zo kunnen je medewerkers weer geinspireerd worden met nieuwe ideeen en extra kennis en kunde.
Sta je op het punt om een verschuiving van bureau naar in-house of andersom te maken? Laat je goed informeren en praat eens met iemand die reeds met het bijltje gehakt heeft om verassingen te voorkomen. Ik drink mijn koffie met wat suiker :)
Denk jij dus na over het uitbesteden van je online marketing of juist marketing specialisten aan te nemen binnen je organisatie? Voor beide strategieën zijn een aantal voordelen te benoemen.