Je eigen website laten nabouwen door een ander

Een exacte kopie laten maken met behoud van de huidige CMS, Design, Content en Huisstijl is grotendeels afhankelijk van welke algemene voorwaarden je oude webbouwer hanteert en waar het ‘auteursrecht’ zich bevindt (bij de opdrachtgever of webbouwer). We lichten elk onderdeel even toe.

Auteursrecht

In een eerder verschenen artikel uit 2010 wordt al uitgebreid juridisch toegelicht wie de eigenaar is van een in opdracht gemaakte website (bron). De wetgeving gaat daarin nog uit van het auteursrecht. Hoofdregel is dan dat degene die het heeft gemaakt de rechten heeft en dus toestemming moet geven als je het wilt na laten bouwen. Dat je als opdrachtgever hebt betaald is niet relevant. Bestudeer dus eerst goed de algemene voorwaarden en bekijk of het eigendom van de website overgaat naar de opdrachtgever, zodat je ook volledig eigenaar en rechthebbende bent van een website. Vraag dit ook na voor je bij een partij een website laat maken. Bij Premium Online berust het recht na oplevering van de website bij de klant. Hij/zij is dan eigendom hebbende van de website. Maar dit is lang niet altijd het geval.

In de praktijk gaat een verhuizing van een website bijna altijd goed. In slechts enkele gevallen doet de vorige webbouwer moeilijk. Bijvoorbeeld bij het gevoel als je een website ‘least’, door het betalen van een vast bedrag per maand en geen eenmalig realisatie-bedrag hebt betaald. In dat geval berust het eigendom van de website bij de originele bouwer. Dit gebeurt ook nog wel eens als de website al haar websites bouwt vanaf één uiterlijk.

CMS systeem

Een website kan gebouwd worden met verschillende beheersystemen zoals WordPress, Magento, Joomla, JimDo, WiX, etc. Als je vervolgens besluit om je website te laten nabouwen bij een andere partij betekent dit vaak dat je niet zomaar het CMS systeem kunt overnemen. Een nadeel van JimdDo of WiX website is bijvoorbeeld dat je deze nooit kunt migreren naar een andere partij.

Indien het wel mogelijk is om een kopie te maken van de zogenoemde ‘backend’ dien je wederom in de voorwaarden te kijken of dit is toegestaan. Let er ook op dat je nieuwe website hosting aansluit op je huidige backend. Zo kan een WordPress website andere hosting nodig hebben dan bijvoorbeeld een Magento website.

Design, Content, Huisstijl,

Tegenwoordig hanteren de meeste kwalitatieve bureaus in hun voorwaarden dat het auteursrecht en gebruiksrecht bij de opdrachtgever komt te liggen bij bijvoorbeeld de ontwikkeling van een logo voor je bedrijf, een website, een huisstijl of andere grafische beeldmerken. Kijk dit echter goed na, en verifieer dit desnoods door dit zwart op wit te krijgen. Zo voorkom je veel ellende als straks blijkt dat materialen niet volledig van jou zijn en je (flink) moet betalen voor het gebruik ervan.

Waarom een website laten nabouwen?

Enkele redenen waarom bedrijven hun website laten nabouwen door een andere partij zijn vaak direct gerelateerd aan de huidige webbouwer óf geld-gerelateerd. Redenen die wij vaak horen zijn:

  • niet tevreden over huidige webbouwer
  • conflicten met huidige webbouwer
  • Uitbreidingen op website kosten (opeens) veel geld
  • Website is te duur
  • Besparing nodig op website
  • Aanpassingen duren te lang
  • Service en support zijn niet optimaal
  • Resultaat van de website is niet goed genoeg

Kansen

Zit je na te denken om je website te laten nabouwen? Neem dan ook meteen een aantal verbeteringen mee, zo profiteer je én van een ‘nieuwe’ website waarbij ook meteen een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd. Wil jij een professionele website laten bouwen of nabouwen door Premium Online? Neem dan contact met ons op.

Gerelateerde artikelen

Misschien vind je deze ook interessant

Hoe gaat een migratie of kopie website naar een andere partij?

Hoe gaat een migratie of kopie website naar een andere partij?

Voordat je een offerte gaat tekenen van een nieuwe web-partij zijn er een aantal opties mogelijk hoe je nieuwe website…

CPO en ROAS berekenen voor Google Ads

CPO en ROAS berekenen voor Google Ads

Twee belangrijke statistieken die marketeers gebruiken om verwachte opbrengsten uit Google Ads te voorspellen zijn de Cost Per Order (CPO)…

Specifieke product attributen tonen op een categorie pagina in WordPress

Specifieke product attributen tonen op een categorie pagina in WordPress

Soms struin je het hele internet af op zoek naar dat stukje code dat je kunt gebruiken, of kunt aanpassen…