Kleur is het weerkaatsen of absorberen van licht dat op een object schijnt. Als iets blauw is dan is dit het blauwe licht dat wordt weerkaatst. Zwart betekent juist weer dat alle kleuren die aanwezig zijn worden geabsorbeerd, wit is het weerkaatsen van alle kleuren die aanwezig zijn. Om de kleuren waar te kunnen nemen is er licht nodig, zonder de aanwezigheid van licht kunnen we de kleuren niet onderscheiden en daarom zien we in het donker altijd de kleur zwart. De kleur zien wij uiteindelijk door dat de ogen een signaal afgeven aan de hersenen op het moment dat er licht binnenkomt. De ogen kunnen het signaal doorgeven doordat de kegeltjes kleuren waarnemen. De kegeltjes zien voor 60% rood, 30% groen en voor 10% blauw. Hoe kan het dan dat wij ook anderen kleuren zien? Wij kunnen andere kleuren zien doordat de hoeveelheid licht bepaald of wij de kleuren kunnen mengen en dus verschillende kleuren kunnen waarnemen.
Kleuren hebben een grote invloed op hoe de consument de identiteit en de website van je onderneming ervaren. Naast het zien van kleuren krijgen wij als mensen ook een gevoel bij kleur. Het gevoel dat je bij een kleur krijgt is deels bepaald door je ervaring met de kleur. Als je allergisch bent voor een gele bloem dan zal je de kleur geel anders interpreteren dan iemand die niet allergisch is.
Hieronder heb ik de betekenis van kleuren en welke indruk ze achter laten op je website opgesomd.
Kruidvat: Bij de Kruidvat hebben ze naast het rode logo er voor gekozen om de call to actions rood te maken. Als consument val je ook gelijk op de dagdeals door de rode call to action die eronder staat.
Mediamarkt: Bij Mediamarkt hebben ze er voor gekozen om niet de call to actions rood te kleuren, maar de meest aantrekkelijke gedeeltes in de titel van een aanbieding. Neem bijvoorbeeld het beste van PS4, door het beste uit te lichten worden mensen geïnteresseerd.
Ondanks dat rood niet de hoofdkleur van de website is voert het toch de hoofdtoon van de website. Rood is dus een goede keuze als je wilt dat de consument actie onderneemt en in een overzicht ziet waar dit kan.
Rijksoverheid: Bij de Rijksoverheid gebruiken ze de kleur blauw om een bepaalde autoriteit uit te stralen. Als overheid beschik je over vertrouwelijke en persoonlijk informatie van 17 miljoen mensen, daarom gebruiken ze de blauwe kleur om betrouwbaarheid uit te stralen.
Coolblue: Coolblue gebruikt de blauwe kleur voor hele andere doeleinde. Ze willen uit stralen dat ze professioneel en stabiel zijn. Als de consument denkt dat ze ieder moment om kunnen vallen, dus niet stabiel zijn, dan zal er niks besteld worden. Daarnaast geven ze een betrouwbaar gevoel af doordat er personen op de website staan in de Coolblue kleuren.
Blauw is een goede keuze voor je website als je zakelijk, professioneel en betrouwbaar over wil komen. Naast dat je veel goede eigenschappen uitstraalt naar de consument geeft de kleur blauw ook een frisse en open uitstraling naar de buitenwereld.
All4small: All4small heeft de kleur geel in het logo zitten. Logisch dat het terug wordt gebracht op de website. Dit hebben ze op een subtiele manier gedaan. Omdat de foto het vrolijke van de kleur geel afzwakt wordt je nieuwsgierig, een van de andere eigenschappen van de kleur geel. Doordat wit de basis is van de website valt geel op.
McDonalds: De McDonalds staat bekend om gele. De gele M zorgt voor enthousiasme, vooral bij kinderen, door dat de kinderen naar de McDonalds willen wordt het een spontane actie. De McDonalds gebruikt de kleur geel op de website naast de witte kleur als hoofdkleur. Het valt op en mensen worden er enthousiast van.
Geel is een goede keuze voor je website als je de consument enthousiast wil maken en nieuwsgierig naar je product en/of dienst. Door het de combineren met een witte achtergrond blijft het een frisse en energieke kleur. De consument zal hierdoor sneller handelen, de kleur staat namelijk bekend om de spontaniteit dat het bij mensen naar boven haalt.
T-Mobile: Bij T-Mobile staat de kleur roze centraal. Zoals je ziet wordt er in de header gelijk goed gebruik gemaakt van de kleur roze. T-Mobile maakt gebruik van een krachtige roze om hun statement over jezelf het beste internet e.d. te gunnen duidelijk te maken.
DA: DA maakt gebruikt van verschillende tinten roze op de website. Hiermee maken ze het verzorgende, zachtaardige en charmante binnen hun bedrijf duidelijk. Vrouwen worden door deze kleurstelling uitgenodigd om wat leuks, fijns of moois voor zichzelf te kopen. Hierdoor sluiten ze ook weer aan op het stukje hou van jezelf.
Doordat roze een erg zachtaardig en lieve kleur, maar tegelijkertijd ook een hele krachtige kleur is het een goede kleur op het moment dat je zonder agressief te zijn een statement duidelijk wil maken. Met de kleur straal je ook harmonie uit en dit kan helpen voor bijvoorbeeld een goed doel.
Expert: Bij expert maken ze duidelijk en krachtig gebruik van de kleur oranje. Hierdoor krijgt de website een warm en open gevoel. Ondanks dat de kleur oranje sterk aanwezig is kijkt de website niet onrustig.
Kwantum: Kwantum maakt minder duidelijk en krachtig gebruik van de kleur oranje. Hier is de kleur een steunkleur en licht de informatie uit die uitgelicht moet worden. Ondanks dat de kleur subtiel gebruikt wordt creëert het wel een uitnodigend gevoel waardoor de consument het ziet als een succesvolle (betrouwbare) website.
Oranje is een goede keuze voor als je het warme en energieke van de kleur geel wil in combinatie met het krachtige van rood. Zoals je in het voorbeeld ziet werkt de kleur als hoofdkleur en als steunkleur, wat design technisch een voordeel is. Daarnaast zijn mensen in Nederland sterk verbonden met de kleur oranje waardoor je ze een gevoel van vertrouwen afgeeft.
ABN-AMBRO: De homepage van de ABN-AMBRO bestaat vooral uit de kleur groen. Omdat het een bank is willen ze het gevoel van vertrouwen geven aan de consument. Door de kleur groen te gebruiken kalmeren mensen automatisch waardoor het vertrouwensgevoel makkelijk te creëren is.
Skoda: Skoda heeft natuurlijk de kleur groen in hun logo. Logisch dat ze groen terug brengen door de website heen. Naast dat ze de kleur in het logo hebben zitten is het tegenwoordig steeds belangrijker om milieu bewust te zijn. Door de kleur groen te verwerken komen ze over als een milieu bewust bedrijf.
Groen is de juiste keuze als het gaat om gezondheid, natuur, milieu en duurzaamheid. Hierdoor weten mensen gelijk welk gevoel en idee ze bij de website moeten hebben. Als gezondheidsinstelling is het fijn als mensen zich kalm voelen bij je onderneming en de diensten die je uitvoert.
Milka: Milka heeft gebruik gemaakt van twee verschillende kleuren paars. Met de combinatie van de gouden letters geeft het een hele luxe uitstraling. Hierdoor hebben mensen het gevoel dat ze echt een exclusief merk kopen met de wijsheid op het gebied van chocolade.
Lucardi Juwelier: Lucardi geeft door de paarse kleur een luxe uitstraling. Door de manier waarop ze de paarse kleur neer hebben gezet op de website blijven ze toch heel gangbaar. Ze zijn een luxe product voor de ‘normale burger’.
Paars is de juiste keuze als je een bepaalde status uit wil stralen. Als je doelgroep bij de rijkeren mensen in Nederland ligt dat zou de kleur paars geschikt zijn voor op je website. Ook is het een geheimzinnige kleur. Dus als je de interesse van de consument wilt wekken of een bepaalde spanning aan je website/dienst/product wil hangen dan is paars ook een goede optie.
Saniweb: Wit wordt standaard gebruikt in een webdesign. Over het algemeen is het dan ook de ondersteunde kleur. In dit geval is de kleurwit als hoofdkleur gepakt. De pagina oogt ruimtelijk, overzichtelijk en netjes. Door de pastel tinten in de fotografie krijgt de pagina kleur.
ONLY: De ONLY heeft een zwart logo. De ONLY heeft een witte shop om het contrast goed naar voren te brengen. Het logo valt op, de producten staan centraal en de webshop straalt ondanks dat er geen gebruik is gemaakt van kleuren betrouwbaarheid uit.
Wit wordt altijd gebruikt. De ene keer is het als achtergrond en de andere keer als titelkleur. De kleur wit zorgt voor ruimte, netheid en contrast.
ALIEN: Hier is de kleur zwart centraal. Door het gecombineerd is met wit en paars geeft het een mysterieus gevoel. Je wordt geïnteresseerd om verder te kijken. Tegelijkertijd geeft de zwarte website ook een krachtig gevoel.
Vietnam: Vietnam heeft de kleur zwart subtieler verwerkt in hun design. Hierdoor geef je de website een interessante, dus mysterieuze, uitstraling zonder dat het gelijk een donkere website wordt. In combinatie met de kleur groen behoud de zwarte kleur zijn kracht.
Twee belangrijke statistieken die marketeers gebruiken om verwachte opbrengsten uit Google Ads te voorspellen zijn de Cost Per Order (CPO)…
Eens in de zoveel tijd wil je graag je bestaande website in een nieuw uiterlijk zien. In de webwereld heet…
Wil jij je marketing in huis halen met specialisten? Heb je er al goed over nagedacht? Marketing in-house halen kent…