Menu-indeling

  • Het aantal keer dat jouw website wordt bezocht;
  • Welke pagina’s zijn bekeken;
  • Hoe bezoekers op jouw website zijn gekomen;
  • Welk land de bezoeker vandaan komt;
  • Via welk apparaat jouw bezoekers jouw site openen;
  • Ook kun je de sitesnelheid zien(wil je daar dieper op ingaan gebruik dan de tool; Google Pagespeed)
  • Handig voor eventuele remarketing kun je ook je terugkomende bezoekers en nieuwe bezoekers zien.

Wanneer je bent ingelogd en je opent de homepagina vindt je links van het scherm gelijk een aantal onderwerpen. Ik ga ze een voor een in het kort uitleggen en wat je er kan vinden;

Realtime

Bij het kopje ”realtime” krijg je de gegevens te zien van de huidige bezoekers die nu op jouw website zitten. Ook kun je zien waar diegene vandaan komt/ welke locaties de bezoekers vandaan komen, en natuurlijk de pagina’s die huidig zijn geopend en mensen aan het bekijken zijn.

Doelgroep

Voordat een bezoeker op jouw website terecht komt heeft Google allang de gegevens van de desbetreffende bezoeker. Denk dan aan leeftijd, geslacht of wat je leuk vindt qua interesses. Dat wordt ook wel demografische gegevens genoemd. Je kan ook informatie vinden bij het kopje ”doelgroep” over het land waar de bezoeker vandaan komt en de stad. Je kan zelfs zien of je bezoekers een mobiel, computer, of tablet gebruiken om jouw site te bekijken, door deze informatie kun je altijd de indeling van je site aanpassen om de site volledig te optimaliseren.

Acquisitie

Met het rapport ”acquisitie” kun je aflezen waar jouw bezoekers vandaan komen binnen een aantal onderwerpen. Die onderwerpen zijn als volgt

  • Organic search = ook wel de organische zoekresultaten genoemd(Wil je daar meer over weten?) (Klik dan hier)
  • Direct = Directe bezoekers zijn mensen die gelijk de URL plakken en gelijk op de site komen, of er is geen verwijzingsbron.
  • Referral = zijn doorverwijzingen van linkjes, vrienden, familie, andere websites richting jouw site.
  • Social = Bezoekers via sociale media zoals Facebook, Linked-in, Instagram, of Twitter.

Gedrag

in het  rapport van ”Gedrag” vind je een aantal interessante onderwerpen die ik hieronder ga beantwoorden;

Gedragsstroom

Bij het kopje ”Gedrag stroom” wordt er gekeken welke route de bezoekers van jouw site doorlopen tot dat ze de site verlaten. Zo kun je kijken of je belangrijkste pagina’s goed bekeken wordt en mensen door naar een winkelwagenpagina/betaalpagina. Door deze informatie te verwerken en de indeling optimaal aan te passen met eventueel een call-to-action (Iets opvallends waardoor de klant wil doorklikken) kun jij jou conversie verhogen!

Site-content

Het onderdeel ”Site-content” geeft jou een overzichtelijk overzicht van de prestaties van jouw landingspagina’s, daaraan kun je aflezen; hoeveel tijd de bezoeker doorbrengt op je site, en op welke pagina hij/zij de pagina verlaat.

Sitesnelheid

De informatie van het kopje ”Sitesnelheid” geeft aan hoe snel jouw laadtijd is. Merk je dat de snelheid van jouw site hoger is als het gemiddelde, of duurt het lang voordat een pagina is gedownload. Dan kun je het best met deze informatie naar je webbouwer, zodat hij daarmee aan de slag kan om het te verbeteren. Tip: Wil jij nou zelf weten hoe snel jou site is? probeer deze tool is: Google pagespeed.

Zoekopdrachten op de site

Voor websites met een zoekfunctie is het handig om het kopje ‘‘Zoekopdrachten op de site” te gebruiken. Het kan je inzicht bieden in welke keywords jouw bezoekers zoeken in de zoekmachine om bij je website te komen. Die woorden kun je verwerken in jou pagina’s en meta-titels om sneller gevonden te worden.

Gebeurtenissen

Wil jij iets specifiek weten van de hoeveelheid mensen op een knop hebben geklikt of op jou tutorialvideo hebben geklikt. Dan kun je het rapport ‘Gebeurtenissen”‘ instellen en dat laat jou zien hoe vaak een bepaalde gebeurtenis is voor gekomen in een periode. Die periode kan een dag, een week, een maand, of zelfs 3 maanden.

Conversies

Conversies zijn het moment wanneer de bezoeker van jouw website overgaat tot aankoop of informatieaanvraag, daarin werken de conversies iets anders in Analytics. Conversies in Analytics zijn interessant als er doelen zijn ingesteld. Met doelen bedoelen we in dit geval acties die bezoekers van jouw site uitvoeren en die jij als website interessant vindt. Denk aan een contactformulier, of een bestelling plaatsen.

Bij het kopje ”Overzicht’‘ vind je een overzicht van de behaalde doelen en uitslagen in een bepaalde periode.

E-commerce

Een webshop verdient geld wanneer er sprake is van een zogeheten ‘‘conversie” daardoor kun jij een bepaalde waarde geven aan een conversie. Uiteindelijk kun je met die waarde meten of je campagnes via Google of Facebook de moeite waard waren.

Conclusie

Na afloop van dit artikel heb ik jou de basics uitgelegd omtrent Google Analytics en handige dingen om te weten. Neem zelf is een kijkje!

Voor vragen of interesse voor alles omtrent online marketing en support zijn wij altijd beschikbaar!.