Prijs

Natuurlijk let je op prijs van een website. Prijs kan een doorslaggevende factor zijn bij vooral ondernemers met kleine bedrijven en/of startende ondernemers. Je wilt niet gelijk duizenden euro’s uitgeven voor een website waarvan je nog niet weet of je dit gaat terugverdienen. Een ondernemer moet zich afvragen of de prijs in verhouding staat met de reden waarvoor je een website gaat gebruiken. Website prijzen verschillen ontzettend en variëren van het studenten-websiteje van 150 euro tot en met de serieuze websites van internetbureaus van duizenden euro’s. Er zijn veel aspecten die de prijs beïnvloeden zoals het ontwerp, de functionaliteiten, het voorwerk, het concept, etc. Er zijn ook grotere web-platformen die min of meer kant-en-klare websites aanbieden of pretenderen dat je een website heel makkelijk zelf kan maken.

“Een ondernemer moet zich afvragen of de prijs in verhouding staat met de reden waarvoor je een website gaat gebruiken”

Ontwerp

De meeste webbouwers maken een websiteontwerp op een van de volgende manieren. Een ontwerp volledig op maat zien wij als een ontwerp dat begint met een leeg canvas en volledig op maat voor het bedrijf wordt ontworpen in de huisstijl, lay-out en stijl die het bedrijf graag wilt. Een template is een vooropgezette website in een bepaalde lay-out en stijl die je kunt kopen en kunt aanpassen. Vooral de mate van het aanpassen van een dergelijke template bepaalt vaak het onderscheidend vermogen en de kwaliteit van het ontwerp.

 

# Manier € (1-5) Onderscheidend (1-5)
1 Volledig webontwerp op maat €€€€€ *****
2 Zelf maken bij web-platform *
3 Template ontwerp weinig op maat aangepast €€ **
3 Template ontwerp op maat aangepast €€€ *****

 

Een template ontwerp op maat aangepast heeft de beste prijs en onderscheidende vermogen. Hierbij is wel erg belangrijk dat een webbouwer een grote mate van flexibiliteit heeft in mogelijke aanpassingen aan zijn of haar template. Ook is het belangrijk of een webbouwer vanaf een eigen ontwikkelde template start met bouwen óf al een passende template zoekt, aanschaft en hierop verder bouwt. Dat laatste geniet namelijk de voorkeur omdat je dan veel meer diversiteit aan ontwerpen hebt en niet elke keer dezelfde ‘standaard’ schil gebruikt.

Functionaliteiten

Een ander belangrijk onderdeel waar je op moet letten bij het laten maken van een website is de gewenste functionaliteiten. Dit kun je opdelen in ‘standaard functionaliteiten’ en een stukje maatwerk. (functionaliteiten die andere websites niet hebben). Door dit te combineren zorg je voor onderscheidend vermogen van je website tussen jouw bedrijf en je concurrenten.

Standaard functionaliteiten zoals een contactformulier, een slider op de homepagina, een sticky menu, een beheerbaar systeem etc. zijn niet voor alle webbouwers even ‘standaard’. Vraag dit dus goed na. Indien elke functionaliteit apart gemaakt moet worden kost dit vaak veel tijd en daardoor veel geld. Let er dus op dat de standaard functionaliteiten die je nodig hebt er in zitten.

Functionaliteiten op maat zijn bijvoorbeeld configurators, keuzehulpen, formulieren op maat, uploadmodules en moeten vaak als maatwerk worden ingebouwd. Hierdoor zijn functionaliteiten op maat altijd kostbaar. Belangrijk is om te weten of je nu of in de toekomst zo’n functionaliteit wilt laten maken en wat daar ongeveer de kosten van zijn. Je kunt je webbouwer best vragen om een scope/richtbedrag af te geven. Je kunt ook vragen of het mogelijk is om software (maatwerk) van derden in je eigen website te plaatsen. Hierdoor heb je altijd nog de vrijheid om je maatwerk door een andere partij te laten uitvoeren.

Hosting

De plaats waar je website wordt ondergebracht heet Hosting. Je betaalt hiervoor meestal maandelijks of jaarlijks een bepaald bedrag. Er zijn ontzettend veel specificaties in hosting waar je op moet letten. We schreven er eerder al een artikel over de meeste belangrijke hosting specificaties voor websites. Waar je in ieder geval zeker op moet letten als je een website laat maken is:

  • Is mijn hosting schaalbaar? Kan ik naar beneden of naar boven bijschalen in prestatie, opslag en/of architectuur?
  • Stel je website wordt een groot succes dan is het belangrijk om te weten of je ervoor kunt zorgen dat je hostingpakket ook tientallen bezoekers tegelijk aan kan.
  • Staat mijn website alleen op een server (dedicated) of deel ik mijn server/hosting met meerdere websites tegelijkertijd?
  • Als je je website deelt heeft dit gevolgen. Als een andere website het bijvoorbeeld ontzettend druk heeft met bezoekers kan het voorkomen dat jouw website daar last van heeft. Ook is het zo dat Google kan zien welke websites er nog meer op jouw server staan. Dit kan indirect weer gevolgen hebben op jouw vindbaarheid.

Support en onderhoud

Het is belangrijk om je af te vragen hoe het support en onderhoud aan je website is geregeld nadat je dit hebt laten realiseren. Support is grofweg in te delen in twee categorieën. Support als in het oplossen van fouten en bugs die veroorzaakt zijn de het systeem en/of de webbouwer en support als in het helpen van de klant met het veranderen van de website. Voor de eerste categorie mag je aannamen dat dit kosteloos wordt verzorgd. Echter verandert de zaak als de website niet meer goed werkt door toedoen van de klant zelf. Bij de tweede categorie betaal je vaak een uurtarief, tickets of kun je betalen met een strippenkaart. Belangrijk is af te vragen hoeveel je denkt gebruik te maken van supporturen. Kun je deze bijvoorbeeld inkopen (met korting) of betalen per ticket, tijd etc. Ook is goed om te letten op hoe snel support wordt uitgevoerd. Als je voor kleine veranderingen dagen (soms zelfs weken) moet wachten is de lol er snel af.

Een website systeem heeft aan de achterkant vaak ook onderhoud nodig. Dit kunnen bijvoorbeeld updates zijn aan het beheersysteem. Hier moet je op letten wanneer deze updates worden doorgevoerd (bijvoorbeeld nachts) en/of je website bezoekers hier last van hebben. Daarnaast kun je er op letten hoe vaak dit onderhoud wordt doorgevoerd (per week, maand, jaar etc.)

Zelf beheren

Het zelf kunnen beheren van je systeem is ook erg belangrijk. Je moet er op letten dat je kunt inloggen om zelf wijzigingen te maken aan je website. De meeste wijzigingen zijn bijvoorbeeld aanpassingen in menu, teksten, foto’s etc. Maar ook het inzien van opgestuurde contactformulieren, offerteaanvragen, bestellingen etc. doe je meestal in het beheersysteem. Wanneer je hier zelf wijzigingen in maakt is het verstandig om vooraf na te gaan of je hier een training of uitleg in krijgt. Alles wat je namelijk zelf doet aan aanpassingen hoef je immers je webbouwer niet voor te betalen. Daarnaast moet je erop letten dat op het moment je iets verkeerds hebt gedaan nog een oude versie kunt terughalen (revisiebeheer) en/of een complete website backup kunt terug (laten) zetten. Allemaal belangrijke onderwerpen bij het zelf beheren van je website.

Online Marketing

Vroeg of laat wil je met je website gaan doen aan online marketing. Je wilt meer bezoekers krijgen naar je website en daardoor meer klanten genereren. De meeste webbouwers voorzien in wat standaard online marketing pakketten voor bijvoorbeeld adverteren of je website optimaliseren. Een uitstekend startpunt om mee te beginnen. Sommige grotere bureaus pakken het qua marketing grootser aan compleet met visie, strategie en executie van diverse marketingkanalen. Indien je als ondernemer wilt starten met online marketing en hiervoor niet teveel wilt uitgeven is het zaak om te zorgen dat je je basis online marketing diensten voor elkaar hebt. Hiervoor kun je prima starten met een basis pakket marketing van een webbureau of marketingbureau. Het is wel belangrijk dat je erop let dat een webbouwer kan werken met andere marketingbureaus. Je wilt tenslotte de best passende specialisten je marketing laten uitvoeren. Vraag dus na of een webbouwer ook kan werken met externe marketingbureaus of zelfs collega webbureaus om de website te verbeteren qua marketing.

Doorgroeimogelijkheden

De levenscyclus van een website is meestal tussen de 3 en 5 jaar. In die tijd groeit je website vaak mee met je onderneming. Zo breid je vaak de informatie en/of producten uit naarmate je aanbod groeit. Indien je meer bezoekers genereert op je website is het vaak ook goed om bepaalde functionaliteiten en/of conversiepunten toe te voegen. Hierdoor vergroot je het effect dat je website heeft op je bedrijf.

Overdragen of stoppen

Als je al veranderingen aan je website doorvoert is het belangrijk om te weten wat er gaat gebeuren op het moment je stopt bij je bestaande webbureau en over wilt stappen naar een ander. Zorg ervoor dat je website overdraagbaar is naar een ander platform of dat je website geheel losgekoppeld kan worden van je webbouwer indien nodig. Zo behoudt je alle opgebouwde historie en functionaliteiten van je website bij het overstappen. Vaak hoeft er dan geen nieuwe website gebouwd te worden wat weer scheelt in je online investering.

“Zorg ervoor dat je website overdraagbaar is naar een ander platform of dat je website geheel losgekoppeld kan worden van je webbouwer indien nodig”

Kwaliteit

De uiteindelijke factor die alles samenvoegt is de kwaliteit van degene die de website gaat maken. Vaak weegt een ondernemer dit af met prijs én kijk je naar het doel van je website ten opzichte van diezelfde prijs. De kwaliteit van een webbouwer kun je vangen in zijn of haar portfolio, referenties, snelheid in reageren, tone-of-voice van het contact, bereikbaarheid etc. Uiteraard krijg je ook een mate van betrouwbaarheid bij een eerste gesprek met een webbouwer. Vaak bepaalt dit gesprek of er een juiste ‘klik’ is en de wensen en eisen van opdrachtgever bij opdrachtnemer passen. Veel vragen uit dit blogartikel kun je letterlijk stellen aan een webbouwer. De betere webbouwers zijn op deze vragen voorbereid en hebben een prima passend antwoord.
Tot slot adviseren wij om goed te kijken naar de locatie en grootte (qua medewerkers) van een webbouwer. Zo zijn er genoeg voordelen te benoemen bij de keuze voor een lokale webbouwer of een landelijk gelegen partij (of platform). En zijn de verschillen ook groot bij zelfstandige bureaus, bureaus met enkele medewerkers en bureaus met grotere aantallen medewerkers. Laat je dus goed informeren en vraag een website offerte aan bij de best passende bureaus.

Afsluitend

Dus, wat ga je straks doen met je website? Alleen jij als ondernemer kan de mate van belangrijkheid van je website bepalen. Hoe belangrijker een website, een beter er gelet dient te worden op de verhoudingen en keuzes in waar je bij het laten maken van een website op moet letten. Mocht er behoefte zijn aan een advies op maat voor jouw bedrijf neem dan contact op met Premium Online.

 

Gerelateerde artikelen

Misschien vind je deze ook interessant

Heb jij ‘m al gezien, het nieuwe zoekmenu van Google Search?

Heb jij ‘m al gezien, het nieuwe zoekmenu van Google Search?

Na een aantal maanden van testen en steeds meer gebruikers van Google toegang te geven tot het nieuwe zoekmenu, lijkt…

Wat is Google analytics UA?

Wat is Google analytics UA?

Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je gedetailleerde statistieken van je bezoekers van jouw site te zien…