Hoe werkt SEO?

Hoe SEO (zoekmachine optimalisatie) precies werkt, daar is geen eenduidig stappenplan van. SEO heeft namelijk veel onderdelen die er voor kunnen zorgen dat jouw website hoger komt in de zoekresultaten. Door die onderdelen zo goed mogelijk in te zetten krijg je na loop van tijd een website die volledig is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Voorbeelden van die zoekmachines zijn Google in Nederland maar ook platformen zoals Bing, Yahoo, en DuckDuckGo.

Wat valt onder SEO?

de 3 kerngebieden van SEO:

  • CONTENT: Het publiceren van kwalitatieve en relevante content
    • zoals artikelen, pagina’s, landingspagina’s, blogartikelen, whitepapers, etc.
    • Het updaten en verversen van eerder gemaakte artikelen
  • AUTORITEIT Het aanpassen en verbeteren van factoren buiten jouw website
    • Linkbuilding in het kort is een SEO-strategie waarmee jij zorgt dat er linkjes naar jou website komen. Dit vergroot de domein en pagina waarde (als je het goed doet)
  • TECHNIEK Het aanpassen en verbeteren van technische factoren op je website

SEO valt uiteen in het verbeteren van meerdere rankingsfactoren. Wist je dat er meer dan 200 ranking factoren zijn voor je website?

Zelf aan de slag met SEO

In het onderzoek over SEO kwam ik een aantal ‘basis’ factoren tegen, die aansluiten bij een goede website laten maken, maar ook bij basis SEO factoren. Ze vallen dus uiteen in de categorieën ’techniek’ , ‘content’ ,  en ‘autoriteit’. Als beginneling kun jij met deze 10 tips al een stevige start maken:

  • Door je website zelf te beheren kun je zorgen voor het maken van een goede titel en beschrijving op elke pagina
  • Zorg dat je gebruik maakt van Google Search Console, Het heeft geen direct effect op rankings, maar geeft enorm veel inzicht in de prestaties van jouw website in Google
  • Maar gebruik van een XML Sitemap (en meldt die aan in Google Search Console). Dit zorgt voor een verbeterede indexatie van je pagina’s (Dat google alle pagina’s ziet)
  • Maak niet te lange URL’s (hoe korter hoe beter)
  • Gebruik een alt tag bij elke afbeelding die je erin zet.
  • Schrijf voldoende tekst per pagina. een gemiddelde pagina tekst bevat toch al snel zo’n 300 woorden.
  • Gebruik koppen en sub-koppen, voor overzichtelijkheid en zoekwoorden
  • Zorg voor voldoende inkomende links naar jouw website (linkbuilding)
  • Vermijd dubbele inhoud en dubbele pagina’s
  • Plaats enkele actiegerichte buttons of linkjes
  • Zorg voor reviews, recensies en zo veel mogelijk interactie op je website

Mis jij de tijd om aan de slag te gaan met SEO? Dan kunnen de Online marketing oplossingen van Premium Online wellicht helpen. Neem contact op voor de mogelijkheden. 

Gerelateerde artikelen

Misschien vind je deze ook interessant

5 voordelen van E-mail automation

5 voordelen van E-mail automation

E-mail automation, een marketingterm die je steeds vaker voorbij hoort komen! En terecht. Want het is tegenwoordig verdomd lastig om…

CPO en ROAS berekenen voor Google Ads

CPO en ROAS berekenen voor Google Ads

Twee belangrijke statistieken die marketeers gebruiken om verwachte opbrengsten uit Google Ads te voorspellen zijn de Cost Per Order (CPO)…