Hoe Google jouw klantdata én marges afpakt!

Amazon vs Google in de VS

Waar in Nederland nog redelijkerwijs wordt vertrouwd op de zoekresultaten van Google, zijn het de Amerikanen die met name Amazon raadplegen. Bijna iedere zoekopdracht begint in Amerika bij Amazon, iets wat Google niet kon verkroppen en al snel met een tegenaanval kwam: Google Shopping Actions (GSA). Consumenten kunnen nu rechtstreeks aankopen doen en afrekenen binnen Google, je hoeft dus niet meer naar de website van de aanbieder, kortom; je kunt nu nog sneller je aankoop afronden. Momenteel is GSA nog niet actief in Nederland, maar is het al live in de VS en wordt het momenteel getest in Frankrijk.

GSA is een toevoeging op Google Shopping, waarbij het inspeelt op de wens van sneller kunnen aankopen en minder te hoeven klikken. Momenteel zijn consumenten nog wat huiverig op deze nieuwe feature, maar zal het uiteindelijk wel geaccepteerd worden volgens kenners.

Keerzijde GSA

Allemaal leuk en aardig, GSA. Maar dit betekent ook dat jouw klanten het bestelproces volledig doorlopen binnen het platform van Google, de zoekmachine zal dan ook eigenaar zijn van de klantdata én strijken een commissie op van (naar verluid) maar liefst 12%. Voor de webwinkeleigenaar is het dus wikken én wegen; je klantdata én marge afstaan voor iets meer conversies of GSA negeren? Wat zou jij doen?

Wat te doen?

Zolang GSA in Nederland nog niet aangeboden wordt, hoef jij je als eigenaar van een webwinkel niet druk te maken, echter wordt GSA vroeg of laat uitgerold in Nederland en kom ook jij voor de keuze te staan. Voor de kleine webwinkeleigenaar is het zeer interessant, je doet waarschijnlijk weinig met data en iedere order meer is mooi meegenomen. Maar als online gigant, heb je andere zorgen. Is klantdata belangrijker voor jou, dan x conversies per maand meer?

Als onderneming jezelf zo goed mogelijk voorbereiden op de komst van GSA? Schakel Premium Online in! Wij hebben meer dan 10 jaar ervaring in Online advertisement en kunnen uw organisatie als geen ander adviseren en voorbereiden op de toekomstige online ontwikkelingen. Meer informatie? Check Online marketing bureau Nijmegen en maak vandaag nog een afspraak.

Gerelateerde artikelen

Misschien vind je deze ook interessant

10 belangrijke rankfactoren van 2022 en 2023

10 belangrijke rankfactoren van 2022 en 2023

Zoekmachines bepalen de plek waar jouw website wordt geplaatst en dat gaat via een heleboel (200+!) factoren. Die factoren noem…

10 Inzichten voor jouw bedrijf bij een kennismakingsgesprek

10 Inzichten voor jouw bedrijf bij een kennismakingsgesprek

Onlangs kregen we de vraag hoe een kennismakingsgesprek bij Premium Online nu eigenlijk gaat en wat ondernemers daar aan hebben…