Het is inmiddels al geen geheim meer, dat de klant zich steeds meer verplaatst naar online marktplaatsen. Uit onderzoek is gebleken dat voor het zoeken naar specifieke producten, prijsvergelijkingen en het checken van reviews maar liefst 74% van de consumenten zoeken via onder andere marktplaatsen, gevolgd door zoekmachines en merkenwebsites. Krijgen de eens zo populaire zoekmachines het zwaarder en zwaarder? Of is het slechts een kwestie van tijd, dat bijvoorbeeld Google terugslaat met een mega move?
Amazon vs Google in de VS
Waar in Nederland nog redelijkerwijs wordt vertrouwd op de zoekresultaten van Google, zijn het de Amerikanen die met name Amazon raadplegen. Bijna iedere zoekopdracht begint in Amerika bij Amazon, iets wat Google niet kon verkroppen en al snel met een tegenaanval kwam: Google Shopping Actions (GSA). Consumenten kunnen nu rechtstreeks aankopen doen en afrekenen binnen Google, je hoeft dus niet meer naar de website van de aanbieder, kortom; je kunt nu nog sneller je aankoop afronden. Momenteel is GSA nog niet actief in Nederland, maar is het al live in de VS en wordt het momenteel getest in Frankrijk.
GSA is een toevoeging op Google Shopping, waarbij het inspeelt op de wens van sneller kunnen aankopen en minder te hoeven klikken. Momenteel zijn consumenten nog wat huiverig op deze nieuwe feature, maar zal het uiteindelijk wel geaccepteerd worden volgens kenners.
Keerzijde GSA
Allemaal leuk en aardig, GSA. Maar dit betekent ook dat jouw klanten het bestelproces volledig doorlopen binnen het platform van Google, de zoekmachine zal dan ook eigenaar zijn van de klantdata én strijken een commissie op van (naar verluid) maar liefst 12%. Voor de webwinkeleigenaar is het dus wikken én wegen; je klantdata én marge afstaan voor iets meer conversies of GSA negeren? Wat zou jij doen?
Zolang GSA in Nederland nog niet aangeboden wordt, hoef jij je als eigenaar van een webwinkel niet druk te maken, echter wordt GSA vroeg of laat uitgerold in Nederland en kom ook jij voor de keuze te staan. Voor de kleine webwinkeleigenaar is het zeer interessant, je doet waarschijnlijk weinig met data en iedere order meer is mooi meegenomen. Maar als online gigant, heb je andere zorgen. Is klantdata belangrijker voor jou, dan x conversies per maand meer?
Als onderneming jezelf zo goed mogelijk voorbereiden op de komst van GSA? Schakel Premium Online in! Wij hebben meer dan 10 jaar ervaring in Online advertisement en kunnen uw organisatie als geen ander adviseren en voorbereiden op de toekomstige online ontwikkelingen. Meer informatie? Check Online marketing bureau Nijmegen en maak vandaag nog een afspraak.
Lazy loading zorgt ervoor dat een website of webshop niet in één keer volledig wordt geladen, dit zorgt ervoor dat…
Eerder dit jaar kreeg menig marketeer de schrik van zijn/haar leven, Google kondigde namelijk officieel aan dat vanaf 29 september…